COVID-19 plaatste in 2020 een paar trends die al jaren bezig waren in een stroomversnelling. Het werd vooral duidelijk dat digitale technologie voor heel veel bedrijven enorm belangrijk is in de race naar bedrijfssucces. Ook voor kleinhandels is digitale transformatie een absolute must om te kunnen overleven. En dat kan met de juiste kassasoftware. In dit artikel delen we graag een aantal tips om als kleinhandel klaar te zijn voor morgen.
Futureproof kassasoftware voor uw kleinhandel
De klant van vandaag is veel beter geïnformeerd en loopt voortdurend met de smartphone op zak. Het is belangrijk dat retailers dat beseffen. U moet de beleving van de consument zowel online als in de winkel optimaliseren en op elkaar afstemmen.
Door de sterktes van die twee verkoopplatformen te combineren komt u tot een ‘360°-blik’ en daar haalt u de meeste voordelen uit.”
De kleinhandel van morgen optimaliseert zijn handelsprocessen en voegt waarde toe voor klanten dankzij de juiste kassasoftware. Innovatie en digitalisering zijn daarbij belangrijker dan ooit!
Met de juiste kassasoftware stelt u de klant centraal
Dat klinkt logisch, toch? Maar voor veel winkels is de klant centraal stellen gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Veel retailers gebruiken nog steeds verschillende software-applicaties voor hun bedrijfsvoering waarbij alle klantendata vaak verspreid staat over verschillende databases. Ze hebben enerzijds een kassasysteem in de winkel en anderzijds een webshop. Vaak zijn die niet met elkaar verbonden.
Omnichannel retailer met een omnichannel klantenbestand
Retailers die erin slagen om hun online én offline verkoopkanalen naadloos op elkaar af te stemmen doen het beter dan hun concurrenten. Hedendaagse klanten zijn gewend geraakt aan moderne service en willen zowel online als offline snel en handig kunnen shoppen. In de praktijk is dit alleen haalbaar voor retailers die hun winkel en webshop als één geheel beheren.
Uw klant wil immers overal op dezelfde manier onthaald worden, online en in de winkel. Dan hebben we het niet enkel over de look & feel van uw winkel of merk maar ook dat hij/zij via elk verkoopkanaal dezelfde prijzen, promoties en voordelen krijgt. Niets is zo vervelend als een klantenkaart hebben met punten erop die u in de webshop niet kan gebruiken. Of een andere promotie tegenkomen in de winkel voor een product dat u net op de webshop hebt gekocht. Uw klant verwacht dus een omnichannel retailer met een omnichannel klantenbestand. Alleen zo kan je inzetten op klantenbinding.
De hedendaagse klant vind het niet alleen normaal dat elke winkel zijn aanbod online heeft staan en dat hij overal op dezelfde manier onthaald word, hij wil online ook meteen de juiste voorraad zien, zijn aankoophistoriek kunnen raadplegen en indien nodig vragen kunnen stellen via de webshop.
Verschuiving van een traditionele webshop naar een volledig digitaal klantenportaal dankzij de juiste software en een optimale digitale klantenbeleving is voor u als kleinhandel dé manier om u te onderscheiden van de concurrentie anno 2021 !
Optimaliseer uw bedrijfsprocessen en bespaar tijd en geld
Om te overleven in een dynamische wereld waarin klanten steeds veeleisender worden is het voor een moderne kleinhandel een absolute must om te innoveren en de bedrijfsprocessen te optimaliseren.
Verschillende applicaties en databases up to date houden kost heel veel energie en geld. Een nieuw product of gewijzigde prijs manueel updaten in enerzijds de kassa en anderzijds de webshop is een intensief en dubbel werk.
Om dit te vermijden ziet men dan vaak dat er ingewikkelde koppelingen gelegd worden tussen de verschillende databases maar ook dat kost geld en is niet altijd even efficiënt. Een aanpassing aan de ene applicatie vraagt meestal ook een aanpassing aan de koppeling of andere applicatie.
Hoe zorgt u dan wel voor efficiëntie ? Met de juiste kassasoftware!
Gebruik de juiste software voor een volledige geïntegreerde omnichannel aanpak en maak van uw kassa uw controlecentrum
De klant centraal zetten en uw bedrijfsprocessen optimaliseren is alleen mogelijk wanneer u de juiste software in huis hebt die uw winkel en omnichannel aanpak kan ondersteunen. Zo brengt u de bovenstaande tips in de praktijk én neemt u een voorsprong op uw concurrenten.
Met een slimme, alles omvattende, kassasoftware verzekert u zich van :
▪ Eén centrale applicatie waarin alle klantdata onmiddellijk is terug te vinden en waarbij een nieuw of gewijzigd artikel meteen up tot date is, zowel in uw kassa als op uw webshop.
▪ Een (responsive) webshop met geïntegreerd voorraadbeheer. Uw klant heeft altijd de meest recente voorraadinformatie ter beschikking.
▪ Een digitaal klantenportaal waarin de klant zijn volledige (offline en online) aankoophistoriek kan raadplegen en vragen kan stellen.
▪ Een centraal loyalty systeem waarbij zowel online als offline aankopen kunnen worden beloond.
▪ Een marketing tool waarmee u klanten gepersonaliseerde aanbiedingen kan bezorgen op basis van hun koopgewoonten
Wilt u meer weten over slimme kassasoftware voor de kleinhandel en hoe wij u kunnen helpen u klaar te stomen voor de toekomst? Contacteer ons voor een persoonlijk en vrijblijvend gesprek om de mogelijkheden te bespreken of een demo te bekijken.